Betydningen av CPM er et mål som brukes innen digital markedsføring med henvisning til kostnaden per tusen visninger. Annonsører som viser denne typen annonser, angir prisen de vil ha for tusen publiserte annonser, og velger de spesifikke annonseplasseringene der de vil at kampanjene skal vises, og betaler hver gang annonsen vises synlig.
Hva er kostnaden per tusen?
For utgivere vil dette resultere i en rekke inntekter til kontoen hver gang CPM-annonsen vises på siden deres. Det må sies at denne klassen av annonser konkurrerer med de fra betale per klikk eller CPC i annonseauksjonen og kun publisere de som gir best ytelse.
CPM-annonser kan være tekst eller grafiske, og er alltid plasseringsmålrettet. Tekstannonser utvides for å fylle hele annonseblokken.
I CPM-systemet innen digital markedsføring betaler annonsøren hver gang annonsen deres blir sett, uavhengig av om brukeren klikker på den eller ikke. Det telles for hvert tusen sider som vises på nettstedet der annonseringen er inngått. Dette innebærer derfor at vi ved en CPM på 30 euro betaler 30 euro for hver tusen sider som blir servert eller visninger i det etablerte formatet, enten knapp, sidesteler, bannerDerfor vil kostnadene for hvert inntrykk eller visualisering stige til 0,03 euro.
Hvordan beregnes CPM?
Kostnaden per tusen visninger eller CPM oppnås ved å dele Coste mellom inntrykk og multiplisere det med 1.000. Her er CPM-formelen:
CPM = (kostnad / visninger) x 1.000
Hvis for eksempel en kampanje koster 500 euro og har 10.000 XNUMX visninger, vil den beregnes som følger:
CPM = (500 euro / 10.000) x 1000 = 50 euro
CPM i reklame brukes når annonsøren har til hensikt med en kampanje for å skape beryktelse og merkevaregjenkjenning uten å søke umiddelbar respons når det gjelder økt salg eller trafikk til nettet.